STU: Modulbaseret læring
![Billede af Platangårdens fælleslokale i undervisningen](https://app-rsjdxp-cms-prod-001.azurewebsites.net/media/pzfcgyka/platan-00-230710-9001.jpg?width=2)
Modulerne er sat individuelt sammen med tydelige og nære mål, så den unge kan gennemføre og opleve læringsforløbet som nært og relevant for fremtidige muligheder.
Modulbeviser og CV
Når den unge starter sin STU hos os, bliver der oprettet CV, der er en rød tråd gennem hele uddannelsesforløbet. For hver gang den unge gennemfører et modul, laver vi et modulbevis. De nye kompetencer og færdigheder bliver skrevet løbende ind på CV´et. Den unges CV er også med til at synliggøre deres egen udvikling og opnåede mål.
Praktikker internt
Praktikker i vores STU består af mindre forløb, hvor den unge kan indgå i praktisk læring inden for forskellige fag på vores driftsområder. Alle praktik moduler er ”håndholdte”. Det betyder, at en af vores pædagogiske mentorer følger med den unge i praktik. På den måde skaber vi optimale muligheder for at koble faglig og praktisk læring med personlig og social læring.
Praktikker eksternt
I den sidste del af uddannelsen kan vi lave håndholdte praktikker på lokale arbejdspladser, hvor den unge kan prøve de opnåede kompetencer af og samtidig tilføje nye. Der er uanede muligheder for eksterne praktikmuligheder. Vi gør os stor umage for at skabe praktikker, der:
- Tager udgangspunkt i reelle funktioner og opgaver på en arbejdsplads.
- Matcher den unges kompetencer og interesser.
![Udråbstegn ikon](https://app-rsjdxp-cms-prod-001.azurewebsites.net/media/msnpscqm/ikon-uventet-haendelse-hvid.png?width=2)
Konkret eksempel
Hygiejnemodul i et køkken
- Praktisk/fagligt orienteret teori (viden om/kendskab til): Teoretisk viden om hygiejne
- Hvorfor er det vigtigt?
- Hvad er vigtigt?
- Hvad skal man være opmærksom på?
- Praktisk erfaring (erfaring med): Med udgangspunkt i de daglige praktiske opgaver i køkkenet omsættes den teoretiske viden om hygiejne til praksis. Eksempelvis grønt og kød adskilles og så videre.
- Personlig og social læring via praktisk orienteret erfaring med arbejdspladskultur, arbejdsforhold og samarbejde:
- Hvordan begår jeg mig i køkkenet kollegialt?
- Hvilke forventninger er der på en arbejdsplads?
- Hvad kan jeg gøre - og hvad kan andre gøre, når det bliver svært?
- Hvordan beder jeg om hjælp og så videre?
Opdateret onsdag den 8. jan. 2025