STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)
![Billede af kreativt rum på Platangården med skabe, borde og reol](https://app-rsjdxp-cms-prod-001.azurewebsites.net/media/3zelnljz/platan-00-230710-9035.jpg?width=2)
Mål for uddannelsen
Målet for uddannelsen kan typisk kobles på følgende hovedområder:
- At få relevant læring, erfaring og kompetencer for uddannelsens aktiviteter.
- At fremme personlig udvikling, selvstændighed og trivsel i et hverdagsliv.
- At udvikle evnen til at være en del af sociale sammenhænge.
Målgruppen har generelt ikke fået de nødvendige færdigheder og viden til at være en del af uddannelses- og arbejdsmarkedsrelaterede sammenhænge endnu. Derfor skal de inspireres til nye ideer og muligheder ved at prøve forskellige interesseområder af som en del af uddannelsen. Det sker blandt andet gennem praktikker, faglige elementer fra uddannelsesområderne og virksomhedsbesøg.
Den beskæftigelses- og uddannelsesmæssige retning bliver skabt i en proces gennem uddannelsesforløbet i tæt samarbejde med:
- En uddannelsesvejleder eller vejleder fra den kommunale ungeindsats
- Den unge
- Os.
Vi kan lave et STU-forløb, som går efter at afslutte FP9 og søge videre på en ungdomsuddannelse som HF+. Gennem praktikker kan den unge også kvalificere sig specifikt til praktiske uddannelsesområder.
Det brede spektrum af læringsmuligheder matcher i høj grad målgruppen. Det matcher også mulighederne på det ordinære og det rummelige arbejdsmarked. Forløbet kan potentielt skabe flere uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder.
Struktur og sammensætning
Vores STU-forløb består af uddannelsesområder. Det er den samlede betegnelse for praktikker, den almene del og den målrettede del. Uddannelsesområderne er sat sammen af modulbaserede læringsforløb.
Uddannelsesområder
Uddannelsesområderne i vores STU danner rammen om den unges læring i uddannelsesforløbet. Uddannelsesområderne kan ses nedenfor. Alle uddannelsesområder har en høj grad af fleksibilitet og mulighed for:
- Individuelle hensyn
- At skabe dynamik i mindre, interessebaserede fællesskaber.
Almene og målrettede fag
Udeliv og bevægelse kan kvalificere den unge til afgrænsede assistentopgaver, eksempelvis:
- Hos en naturvejleder
- I børnehaver og skoler.
Faget kan også bruges til at gå i gang med en uddannelse som skovarbejder. I udeliv og bevægelse bliver der skabt en god grundviden i forhold til at planlægge og gennemføre aktiviteter i naturen. Det er alt sammen færdigheder der også kan bruges, hvis den unge drømmer om at arbejde som pædagogmedhjælper eller at uddanne sig til pædagogisk assistent eller pædagog.
Eksempler på moduler:
- Bevægelse i naturen (cykelbaner, træklatring, vandreture, svømning)
- Krop og sundhed (seksualliv og trivsel, træning, livsstil og trivsel)
- Anatomi og kroppens funktioner
- Orientering og navigation (gå efter GPS/kort/kompas og naturens pejlemærker, planlægge og følge en rute, trekking)
- Lejrliv (slå lejr, tænde bål, lave mad over bål, oppakning – hvad skal med?)
- Planlægge et forløb i udeliv (hvem har ansvar for hvad i forhold til opgaver, google lejrplads, shelter apps, kort-apps?)
- Kendskab til dyr og planter (urter og svampe).
Kunst og grafik er for de unge, der interesserer sig for kreative aktiviteter. Vi har et stort kreativt værksted, hvor den unge blandt andet kan lære at arbejde med:
- Glas
- Foto
- Selvportrætter
- Formidling.
At arbejde med det kreative kan blive til en fritidsinteresse, der giver ro og koncentration. Det kan være gennem det kreative, at den unge får en stemme i livet. Uddannelsen kan også være vejen til at få viden og færdigheder, der kan gøre den unge i stand til at arbejde med professionelle opgaver som at:
- Oprette og redigere hjemmesider.
- Redigere nyhedsbreve.
- Hjælpe til med medieopgaver, for eksempel reklamer på sociale medier.
- Arbejde i kunstbutikker.
- Hjælpe mindre firmaer med reklameopgaver.
- Være medhjælper i mediebureauer.
- Hjælpe til med markedsføring i eksempelvis lokale fodboldklubber.
Eksempler på moduler:
- Foto
- Formidling
- Computerprogrammer – for eksempel Word, PowerPoint, Prezi og lignende
- Sociale medier
- Markedsføring på online platforme
- WEB-design
- Kunst som udtryk
- Glaskunst.
Fokus er, at den unge lærer sig selv bedre at kende, og får større indsigt i egne grænser, behov, aktuelle strategier og alternative handlemuligheder.
Den unge får også viden om forskellige almenmenneskelige fænomener og begreber som for eksempel:
- Selvværd
- Relationer
- Identitet og krop.
Vi arbejder også med den unges værdier, håb og drømme for fremtiden. Det er for at styrke og nuancere den unges oplevelse af sig selv, og ikke mindst for at afklare fremtidige muligheder for job og uddannelse.
Eksempler på moduler:
- Strategier (øge bevidsthed og forståelse for de strategier eleven bruger, og skabe nye og hensigtsmæssige strategier)
- Skabe mening og forandring i hverdagen (livserfaring og nye handlemuligheder)
- Mål og drømme (kreativ fortælling)
- Kroppen som ressource (følelser, kontrol og balance)
- Konflikthåndtering
- Relationer (parforhold, familie, venner – det nære)
- Identitet og selvforståelse (livshistorie, styrke nye og positive identitetsfortællinger)
- Selvværd
- Netværk og kontakt (arbejdsmarked, foreningsliv, naboer – de perifere).
Her arbejder den unge sig med forskellige temaer, der eksempelvis handler om overgangen fra ung til voksen. Der er både fokus på:
- Det, der handler om nye ansvarsområder i forhold til lovgivning og den praktiske hverdag.
- De nye temaer, der følger med den unges følelses- og identitetsmæssige udvikling.
Den unge lærer også hvilke rettigheder og pligter, der er med i at:
- Være en del af en arbejdsplads.
- Hvad det betyder at være medborger i et demokratisk samfund.
Eksempler på moduler:
- Personligt budget
- MitID
- E-Boks
- Fritid: Hvordan bliver jeg medlem af en klub eller forening?
- Forståelse af arbejdsmarkedet
- Søge job: Skrive ansøgninger, jobsamtale, praktik
- Forståelse af demokrati
- Etik og ligestilling
- Køn og seksualitet
- Bo selv (indkøb, madlavning, rengøring med mere)
- Bæredygtighed
- Digital kultur.
Kørekort
Hvis den unge skal i gang med at tage kørekort, kan det blive en del af et modul i STU-uddannelsen, hvor læringsprocessen kan dække både teori og praksis. Det kræver, at udgiften til kørekort er dækket. Et kørekort er en vigtig kvalifikation og kan give mange muligheder på arbejdsmarkedet.
Fag og studie er for de unge, der interesserer sig for at styrke og udvikle deres faglige færdigheder og kompetencer. Undervisningen sættes sammen i tæt samarbejde med den unge og bliver tilpasset den unges personlige ressourcer og faglige standpunkt. I fag og studie arbejder vi individuelt med den enkelte unges udvikling og mål rettet mod:
- Vedligehold
- Muligheden for afslutning i FP9.
Eksempler på faglige moduler:
- Dansk
- Matematik
- Engelsk
- Samfundsfag
- Religion
- Historie.
Praktikker
Vi har vores eget bilværksted, hvor mekanikeren vedligeholder alle vores køretøjer. Praktikker i værkstedet er for de unge, der:
- Har en særlig interesse for biler
- Gerne vil lære, hvordan man reparerer og vedligeholder biler.
Den unge får mulighed for at hjælpe til med forskellige opgaver, der er på et værksted. Vi lærer også de unge, hvad der skal til for at gøre værkstedet til en sikker arbejdsplads.
På værkstedet kan den unge få viden, der kan gøre dem i stand til at arbejde som værkstedsassistent eller medhjælper inden for bil- og mekanikerfaget.
Eksempler på moduler:
- Klargøring af biler
- Sikkerhed i forbindelse med arbejde på et værksted
- Forebyggende klargøring af værksted
- Motorlære (skille og samle motor)
- Reparation og vedligehold af biler (skifte dæk, olie, viskerblade, luftfilter, oliefilter)
- Kendskab til serviceeftersyn
- Kendskab til værktøj og maskiner
- Kendskab til klargøring til syn.
På uddannelsesområdet Pedel- og Ejendomsservice sker arbejdet både inde og ude. Området er for de unge, der vil uddannes indenfor - eller lære mere om, de håndværksmæssige fag. Pedel- og ejendomsservice hos os løser de mange og forskellige opgaver, der er en del af den daglige drift og vedligehold på Platangården.
I praktikken kan den unge få viden og færdigheder, der kan kvalificere den unge til afgrænsede assistentopgaver inden for ejendomsservicetekniker-faget, som for eksempel:
- Medhjælper til viceværtopgaver
- Medhjælper hos en håndværksmester.
Eksempler på moduler:
- Maleropgaver – indendørs og udendørs
- Reparation og vedligehold af bygninger
- Reparere og vedligeholde inventar
- Planlægge arbejdsgange
- Indkøb af materialer
- Kendskab til lettere VVS-opgaver
- Anvendelse af en lang række hånd- og maskinværktøj
- Sikkerhedsregler i forbindelse med brug af værktøj
- Klargøre til aktiviteter, foredrag og fester
- Rydde sne og salte i vinterperioden.
Når den unge arbejder med gartnerfaget hos os, er der mulighed for at være med til at passe og vedligeholde de store grønne områder. Praktikken som gartner er til de unge, der interesserer sig for at passe og pleje træer, planter, buske og drivhus professionelt. Det er også til unge, som kan lide at arbejde ude - for eksempel med at luge et bed, at slå græs, at sætte og høste kartofler og så videre.
I praktikken kan den unge få viden og færdigheder, så den unge eksempelvis er kvalificeret til assistentopgaver som medhjælper på planteskole eller hos en havemand.
Eksempler på praktikmoduler:
- Almen maskinforståelse og anvendelse
- Sikkerhed i forbindelse med brug af maskiner og værktøj
- Græspleje (for eksempel at køre havetraktor)
- Kendskab til planter og træer
- Pasning og pleje af træer og buske (klippe hæk, beskære træer, passe frugthaven, herunder høst)
- Krudt og ukrudt (så og plante blomster, drivhus)
- Fra jord til bord (dyrke grøntsager, anlægge urtehave, få kendskab til årstiderne kendskab til plejeplaner (årshjul, pasning og pleje af det grønne område)
- Certifikat til havetraktor.
Køkken og gastronomi er til de unge, der vil vide mere om arbejdsopgaverne i et stort køkken. Vi har sin egen kantine, hvor vi:
- Bager
- Laver mad
- Gør klar
- Vasker op
- Gør rent.
Kantinen står for frokost og aftensmad til cirka 20 personer hver dag. Den står også for forplejning til gæster, der måske skal bydes velkommen med lidt hjemmebagt kage og kaffe.
I praktikken få den unge viden og færdigheder, der kan kvalificere dem til at arbejde som assistent i et mindre industrikøkken eller i et privat firma, som sørger for eksempelvis indkøb og frokost.
Eksempler på praktikmoduler:
- Hygiejnebevis
- Snitte, skære og hakke
- Opvask i et storkøkken
- Klargøring af råvarer
- Sund kost
- Kost og årstider (fra jord til bord)
- Desserter
- Bagning
- Buffeter.
Professionel rengøring er til de unge, der interesserer sig for at arbejde selvstændigt med at holde omgivelser rene, hyggelige og rare for andre. Hos os er den professionelle rengøring meget vigtig som en del af vores fælles trivsel. Det handler blandt andet om at:
- Gøre rent i hallen
- Tømme papirkurve
- Sørge for, at der er fyldt op med papirhåndklæder og renseservietter.
Praktikken kan gøre den unge i stand til at arbejde professionelt med rengøring, for eksempel som selvstændigt, medhjælper eller ved at uddanne sig til serviceassistent.
Eksempler på praktikmoduler:
- Hygiejne i forhold til rengøring
- Planlægge og udføre arbejdsplaner
- Tilgængelighed og kommunikation
- Ergonomiske arbejdsgange
- Ergonomisk indstilling af rengøringsredskaber
- Kendskab til rengøringsmidler og datablade
- Praktisk forståelse for rengøringsprocesser
- Brug af personlige værnemidler (sikkerhedsbriller, handsker, maske).
![3 bygninger på Platangården](https://app-rsjdxp-cms-prod-001.azurewebsites.net/media/ngagzko0/platan-00-230710-9055.jpg?width=2)
Opdateret torsdag den 23. jan. 2025