Intern undervisning
![Musiklokalet bruges flittigt i undervisningen](https://app-rsjdxp-cms-prod-001.azurewebsites.net/media/xxqdtg4m/platan-00-230710-9099.jpg?width=2)
Dagligdagen
Strukturen er stabil, tydelig og genkendelig. Dagen er bygget op med mulighed for at tilpasse undervisning, læringsforløb og aktiviteter individuelt. Det tager højde for den enkelte unge og deltagelse i små fællesskaber. Som en del af hverdagens struktur, er der løbende lagt små praktikker, oplæg og virksomhedsbesøg ind.
Alle dage starter med en kort morgensamling med dagens nyheder. Der er plads til at lande i undervisningen og blive opdateret på dagen og verden omkring os. Om formiddagen er der fokus på undervisnings- og læringsforløb. Det kan være:
- Fagfagligt
- Livskundskab
- Sundhed
- Krop og bevægelse
- Fælles undervisning i uddannelsesområderne.
Eftermiddagene er sat sammen med et målrettet fokus på individuelle specifikke temaer. Det kan være:
- Terapeutiske samtaleforløb
- Individuel fagfaglig undervisning
- Musik
- Bevægelse
- Kreative aktiviteter
- Undervisning i andre fag.
Vi holder pauserne i vores kantine, hvor alle spiser lækker, ernæringsrigtig og hjemmelavet mad sammen. Undervisningen slutter af med en individuel opsamling på dagens aktiviteter.
Fysiske rammer
Undervisningen ligger i et hus på vores område sammen med STU og Heltidsundervisningen. Det giver fleksibilitet i brugen af faciliteter, lokaler og fagligheder i de daglige undervisnings- og læringsaktiviteter. Intern Undervisning og STU har:
- Et stort, lyst og lækkert fælles køkken-alrum
- 3 rummelige undervisningslokaler med forskellige funktionsmuligheder
- Et sanserum med beroligende og tryghedsskabende lys, musik, aromaterapeutiske dufte og kuglestole.
Undervisningen bruger også vores fælles faciliteter, for eksempel vores musiklokale, idrætshal eller boldbane. Det giver mulighed for alsidige undervisnings- og læringsaktiviteter med skift mellem boglige og fysiske aktiviteter i løbet af dagen.
Rundt om bygningen er der fine udendørsarealer, hvor vi kan lave mad over bål og arrangere udendørsaktiviteter og læringsforløb om friluftsliv.
Uddannelsesforløbet
Undervisning og aktiviteter sker både individuelt, og i mindre grupper. I det lille fællesskab kan den unge få en oplevelse af, hvem han/hun er. Sammen med andre unge, kan de lade sig inspirere til positiv udvikling. Udvikling af personlige, sociale og faglige kompetencer er en del af de daglige aktiviteter og læringsforløb.
Man kan være tilknyttet den interne undervisning hvis man:
- Er under 18 år, men ikke er undervisningspligtig eller afventer et formelt undervisningstilbud (Servicelovens §52)
- Er over 18 år og henvist fra jobcenteret efter Loven om Aktiv Beskæftigelse
- Er over 18 år og henvist efter Servicelovens §102, §103 (beskyttet beskæftigelse), eller §104 (aktivitets- og samværstilbud)
- Laver et særligt forløb efter aftale med kommunal myndighed
Den unge bliver skrevet ind i kombination med et døgntilbud, samt til unge, der bor selvstændigt eller i anden boform.
Godt at vide
Med særligt fokus på at understøtte udvikling af personlige og sociale kompetencer, kan den unge tilbydes et individuelt tilrettelagt terapeutisk samtaleforløb, som en del af indsatsen. Det kan være at den unge bøvler med temaer som:
- Traume
- Angst
- Ensomhed
- Stemmehøring
- Selvværd
- Identitet.
Der kan være behov for særligt fokus på faglige temaer som for eksempel at:
- Genopfriske eller supplere med fag fra folkeskolen, eventuelt med henblik på folkeskolens afgangsprøve.
- Forberede sig til STU.
- Deltage i fleksible beskæftigelsesorienterede praktikforløb som en integreret del af undervisningen.
Da det nære og personlige netværk har stor indflydelse på den unges trivsel, er der et tæt og aktivt samarbejde med relevante nære i forløb i Intern Undervisning.
Som en del af den pædagogiske indsats er vi også proaktive i forhold til at:
- Revitalisere og aktualisere bestående relationer.
- Opsøge og bygge bro til nye fællesskaber, der kan tilbyde udvikling og være med til at forme den unges fremtidsmuligheder.
Intern Undervisning er fællesbetegnelsen for et aktivt undervisningsmiljø, hvor hverdagen er rammesat med fleksibilitet i forhold til at sætte særligt tilrettelagte undervisnings- og læringsforløb sammen. Det sker i tæt samarbejde med den unge og den unges relevante ungevejleder eller rådgiver. Forløbet er til Platangårdens generelle målgruppe.
Et forløb i Intern Undervisning bliver planlagt som et specifikt og målrettet udviklingsforløb. Formålet er at skabe trivsel og meningsfuld læring, som kan styrke den unges selvstændighed og mulighed for at deltage i ordinære uddannelses- og læringsforløb, for - om muligt, at blive helt eller delvist selvforsørgende.
Platangårdens rehabiliterende indsatser tager afsæt i Socialtilsynets kvalitetstemaer og den danske kvalitetsmodels kvalitetsstandarder. De definerer fokusområder for den sociale indsats og opstiller kriterier for en systematisk resultatdokumentation.
Opdateret onsdag den 8. jan. 2025