Heltidsundervisning
![undervisningslokale](https://app-rsjdxp-cms-prod-001.azurewebsites.net/media/kcqjzxuj/platan-00-230710-9043.jpg?width=2)
Undervisningen bliver tilpasset den enkelte elev, så der er en passende mængde af faglig undervisning, social læring, praktik og brobygning.
Dagligdagen
Når eleven er visiteret via PPR, indkalder ungdomsskolen eleven, forældre, afgivende skole og øvrige relevante aktører til evalueringsmøde. På mødet bliver der aftalt mål for eleven og særlige indsatsområder for den kommende periode.
De første to uger er et indslusningsforløb, hvor eleven og skolen lærer hinanden at kende. Det er også her de relevante faglige tests, der danner udgangspunkt for elevens fremadrettede læringsforløb i ungdomsskolens heltidsundervisning, bliver udført.
Undervisningen har også fokus på sundhed og bevægelse. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger i forhold til faget. Sammen med eleven bliver der formuleret tydelige mål for læringen. I heltidsundervisningen arbejder vi blandt andet med at:
- Genetablere elevens stabilitet og motivation for skolegang.
- Give eleven de grundlæggende forudsætninger for et godt ungdoms- og voksenliv.
- Forberede dem på valg af, start på og gennemførelse af en ungdomsuddannelse.
- Give eleven realistiske forestillinger om egne kompetencer og evner til at arbejde med fælles og individuelle mål.
Hvis elever på 10. klassetrin bliver erklæret uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse i løbet af skoleåret, vurderer vi muligheden.
Hvis elever på 8. og 9. klassetrin bliver erklæret klar til at kunne blive undervist på en distriktsskole, vurderer vi muligheden.
Fysiske rammer
”Klassen på Præstegårdsvej” ligger i deres egen bygning ”Stalden” på vores matrikel. Eleverne mødes i hyggelige lokaler og et lille læringsmiljø med en let overskuelig og forudsigelig hverdag.
Elever og medarbejdere samler dagligt energi til læring og aktivitet i vores kantine, hvor der bliver serveret hjemmelavede og næringsrigtige måltider. Det er også her de mødes med vores andre unge og medarbejdere.
”Klassen på Præstegårdsvej” kan bruge vores mange rekreative faciliteter som:
- Idrætshal
- Fodbold- og basketballbane
- Trampoliner
- Bålhytte, hvor der kan laves mad.
Det giver mulighed for fleksibel og aktiv læring, hvor undervisningen i løbet af dagen kan skifte mellem klasserum, udendørs læringsrum og fysiske aktiviteter.
Heltidsundervisningen er et særlig tilrettelagt undervisningstilbud, der bliver drevet af Vordingborg Kommune efter Ungdomsskolelovens § 3 og Folkeskolelovens § 33.3.
”Klassen på Præstegårdsvej” ligger på Platangårdens matrikel og bliver drevet i samarbejde med Platangårdens Ungdomscenter. Det tætte samarbejde gør sig gældende i den praktiske hverdag, hvor medarbejderteamet består af medarbejdere fra både Platangården og Ungdomsskolen. Samarbejde og beliggenhed har til formål at tilbyde anbragte unge i den undervisningspligtige alder et undervisningstilbud, der er tilgængeligt og relevant i forhold til uddannelsesparathed. Formålet er også at understøtte en god balance og sammenhæng mellem skole og den enkeltes sociale rehabilitering.
Vordingborg Kommunes Ungdomsskole beskriver undervisningstilbuddet ”Klassen på Præstegårdsvej" således:
”Elever på 7.-10. klassetrin: Elever der som udgangspunkt har potentialet fagligt, personligt og socialt til at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse, men som ikke er der endnu. Og elever der skal afklares for at vurdere, hvilken form for uddannelse eleven vil kunne opnå.
Der arbejdes som udgangspunkt med at eleverne får positive læringsoplevelser og opnår skolestabilitet. Der arbejdes med trivsel som forudsætning for læring.
Eleverne går som udgangspunkt i skole kl. 9.00-13.00, da erfaringer har vist os, at eleverne i denne målgruppe opnår bedre resultater, bedre indsats og mindre fravær, ved et reduceret skema. Til gengæld er der i løbet af året flere aktiviteter med overnatning, deltagelse i kulturelle og sociale arrangementer, spilaftener, arrangementer for elevernes pårørende m.v., som de er med til at tilrettelægge og som de deltager i. Formålet er at reducere de sociale og personlige begrænsninger som eleverne sætter for sig selv, og som kan hindre dem i at blive klar til en uddannelse.
Eleverne mødes løbende over året med faglig selvudvikling med udgangspunkt i ordene bag uddannelsesparathedsvurderingen.
For nogle elever vil det være relevant at arbejde med standpunktskarakterer i løbet af skoleåret. Desuden vurderes uddannelsesparatheden i henhold til gældende lov – november, marts og revurdering i juni.
Eleverne i tilbuddet deltager i prøver og generalprøver fysisk på 10. klasse.”
Opdateret onsdag den 8. jan. 2025