Unge mennesker som er i Platangårdens målgruppe befinder sig ofte i situationer, hvor de viser en kompleksitet af psykiske, sociale og identitetsmæssige udfordringer. Når deres adfærd rettes mod dem selv, ofte på en voldsom måde, bliver det af omgivelserne ofte oplevet som værende et problem som skal stoppes.
På Platangården møder vi kompleksiteten af adfærden i stedet for med en kontekstorienteret tilgang.
Her arbejder vi målrettet med to sideløbende spor i forhold til ovennævnte adfærd som er knyttet op på vores teoretiske referenceramme og pædagogiske metode:
- På Platangården arbejdes der ud fra tanken om, at den unge anvender nødvendige strategier, for eksempel i form af selvskade. Disse strategier kan for andre mennesker synes voldsomme, og kan medvirke til fastlåsthed. Når vi anerkender, at adfærden er et udtryk for en anvendt strategi, opnår vi en række fordele. Det bliver lettere for den unge at indgå i et samarbejdende partnerskab, vi undgår skjulte dagsordener, og vi kan indgå i samarbejde med den unge omkring både de aktuelle strategier, og samtidig også i arbejdet omkring alternative strategier, som vi aktivt hjælper med at opdage, undersøge og afprøve.
- Vi har fokus på ”det bagvedliggende”. Dette sker ved en undersøgende afdækning, som tager udgangspunkt i målrettet nysgerrighed i det daglige samarbejde med den unge og dennes netværk. ”Hvad er der sket i dit liv siden det er nødvendigt at have en strategi, der er så voldsom?”. Dette arbejde kan få betydning for den unges opbygning af identitet, men også få betydning for den pædagogiske indsats. En stor del af de indskrevne unge har traumer og/eller komplekse familierelationer. Det arbejdes der med, på forskellig måde og i varierende grad.
Nedenfor kan du høre en Podcast med vores kliniske psykolog Janne Dolma og socialpædagog Lene Nielsen, der dykker ned i emnet og forklarer det på en forståelig måde.